När vinet glöder i de fyllda glasen

alltså min mamma har så konstiga uttalanden ibland. eller allt som oftast faktiskt. hon har alltid ett dolt budskap med sina kommentarer, som Jag tror att Hon vill att Jag ska förstå utan att Hon ska behöva säga det rakt ut. om ni förstår. jag förstår iallafall alltid alla hennes motiv och försök till att nå mitt undermedvetna. vad fan, tror hon inte att jag kan läsa henne efter nitton år liksom.

till exempel när vi sitter vid tvn. jag sitter vid min laptop. vi har inte sagt ett ljud på en halvtimme. mor zappar mellan olika reklamer. IQ-reklamen dyker upp på tvn och hon stannar upp mellan zappningarna, ett väldigt medvetet drag. sneglar lite på mig för att se ifall jag tittar och uppfattar vad som sker på tvn. jag ignorerar. hon märker att jag inte tittar på reklamen och inte suger åt mig alla budskap den levererar. hon känner att hon måste göra ännu något extra för att jag ska uppmärksamma vad som sker. hon slänger ur sig en extremt ogenomtänkt kommentar.

"man blir tjock av öl och sprit!"
...va?
"ja, alltså, det är det första man tar upp i sånadär program med anna skipper"
...jaha? ja, detta var ingen direkt omskälvande världsnyhet mossan. hur kom detta på tal?
"nä, alltså, jo, jag såg något på tv som fick mig att tänka på det..."

jaha okej. ja, jag ignorerar på nytt. min mor sitter och tror att hon dragit ner på min ölkonsumtion kommande helg. eller kanske är hon nöjd över att iallafall ha gjort ett försök. eller jag förstår faktiskt inte alls vad hon ville få ut av den konversationen.

eller som för fem minuter sedan

"Jag tycker att det känns jättejobbigt att gå ut och handla julklappar till er!"
...jaha igen? vad är det som är jättesvårt? jag har skrivit upp en ganska exakt formulerad och ganska lång önskelista till er för att underlätta? (nu har jag nämligen bestämt mig för att försöka ifrågasätta istället för att ignorera framöver)
"jo men vadå en flygresa? hur lätt är det att köpa? och marcus vill bara ha en sak och det är en digitalkamera!"
ja men nu tog du ju det enda som var lite flummigt på min önskelista. är det något annat som är svårt att förstå? och vad marcus önskar sig har väl inte direkt något med mig att göra. vad ville du egentligen få fram med ditt uttalande? att vi inte ska köpa julklappar till varandra? eller bara ge mig dåligt samvete för att ni måste lägga ner massa energi på julklappar?
"nä men va, var det så du kände? hur i hela världens frid kunde du tolka det som ett påhopp? jag hade absolut inga baktankar med min spontana kommentar! I come in peace!!!"

Välkommen på fest på lördag förresten. Då ska jag bli full. Och sen ska jag suga av någon på toaletten och låta honom fotografera mig med sin mobilkamera under tiden.

Kommentarer
Postat av: Anonym

du brukar ju suga av killar på fester :)

2008-12-03 @ 20:23:49
Postat av: Sara

två gånger är ingen gång


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback